Hasil mujahadah yang tinggi, serius serta istiqamah,
Allah akan kurniakan kepada kita sifat taqwa. Bermacam-macam
kebaikan yang Allah janjikan dalam Al Qurankepada mereka
yang memiliki sifat taqwa ini.
Ini adalah janji Allah yang pasti tepat dan pasti
ditunaikan-Nya. Ia tidakterhingga nilainya yang tidak
dapat diukur dengan mana-mana mata wang di dunia ini.
Di antara janji-janji Allah kepada mereka yang memiliki
sifat taqwa ini ialah:
1. Terpimpin
Mereka mendapat pimpinan daripada Allah. Ini jelas sekali
melalui firman Allah:
Maksudnya: "Allah menjadi (Pemimpin) Pembela bagi orang-
orang yang bertaqwa." (Al Jasiyah: 19)
2. Terlepas dari kesusahan
Mereka dapat terlepas daripada kesusahan. Bukan ertinya mereka tidak mendapat
susah atau tidak ditimpa ujian tetapi selepas kesusahan dan ujian, mereka akan
terselamat. Walaupun ada pelbagai rintangan dalam ujian itu, ia sementara waktu
sahaja. Selepas itu Allah akan lepaskan dari ujian dan rintangan itu dengan
menghadiahkan pelbagai macam nikmat pula. Ini jelas dalam firman Allah:
Maksudnya: "Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, Allah akan lepaskan
dia dari masalah hidup." (At Thalaq: 2)
3. Rezeki
Di dunia lagi akan diberi rezeki yang tidak tahu dari mana sumber datangnya.
Diberi rezeki yang tidak terduga dan dirancang. Ini jelas dalam sambungan ayat
tadi: Maksudnya: "Dan akan diberi rezeki sekira-kira tidak diketahui dari
mana sumbernya." (At Thalaq: 3)
Inilah jaminan daripada Allah SWT bagi mereka yang bertaqwa. Sesiapa yang
bertaqwa, rezekinya ada sekadar yang perlu. Makan minumnya yang perlu tetap
ada walaupun dia tidak berusaha. Walaupun dia tidak ada kerja, tetap ada jaminan
daripada Allah. Ini diakui sendiri oleh Imam Ghazali, mungkin ianya dari pengalaman
sendiri. Imam Ghazali pernah berkata: "Kalau sekalipun orang bertaqwa itu
tidak ada kerja, keperluan-keperluan nya tetap diperolehinya."
Waktu makan akan diberi makanan. Jika patut dapat pakaian, akan diberi pakaian.
Dia sendiri tidak tahu dari mana sumbernya kerana ianya bukan daripada usaha
dan cariannya sendiri. Dia dapat rezeki bukan melalui sumber usahanya tetapi
melalui sumber usaha orang lain. Kalau taqwanya secara jemaah, maka rezeki itu
diberi secara berjemaah. Sekiranya taqwanya secara individu, maka secara individu
jugalah pemberian Allah itu.
4. Kerja dipermudah
Kerja-kerja orang yang bertaqwa itu dipermudahkan Allah. Ini jelas Allah gambarkan
di dalam sepotong ayat:
Maksudnya: "Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, dipermudahkan
Allah segala urusannya." (At Thalaq: 4)
Allah memberi jaminan, kerja orang yang bertaqwa itu dipermudahkan. Mungkin
juga di samping mudah, hasilnya banyak. Buat sedikit, hasilnya banyak.
Jadi kalaulah kita buat kerja berhempas-pulas, di samping hempas-pulas
banyak pula rintangan, kemudian hasilnya pula sedikit atau langsung tidak ada,
itu menunjukkan kita belum mempunyai sifat taqwa hinggakan
Allah tidak membantu.
5. Diberi berkat [barokah]
Dia diberi berkat daripada langit dan bumi. Berkat pada hartanya, pada kesihatan
badannya, pada ilmunya, pada anak-anak dan zuriatnya, pada isterinya, pada
suaminya, pada sahabat handai dan jiran, pada gurunya, berkat dakwahnya, berkat
ajarannya, berkat pimpinannya dan sebagainya. Ini jelas sekali dalam ayat:
Maksudnya: "Jikalau penduduk sebuah kampung (atau sebuah negara) itu
beriman dan bertaqwa, Tuhan akan bukakan berkat
daripada langit dan bumi." (Al Aíraf: 96)
Berkat maknanya bertambah atau subur. Apabila dikatakan hidupnya berkat,
maknanya hidupnya penuh dengan kemuliaan, ketenangan, kebahagiaan dan
penuh dengan pahala. Hartanya berkat, harta yang tidak putus-putus dapat
disalurkan kepada kebaikan dan berpahala walaupun dia bukan orang kaya.
Ilmunya berkat, maknanya ilmu yang dimilikinya itu dapat diamalkan, bertambah
dan dapat dimanfaatkan kepada kebaikan serta menambahkan pahala.
Badannya yang sihat yang dikatakan berkat itu adalah badan yang dapat
digunakan untuk kebaikan. Dengan kesihatan badannya itu, digunakannya untuk
jihad fisabilillah, untuk khidmat kepada masyarakat dan dapat menambahkan
pahalanya. Masanya berkat ialah masa yang Allah untukkan padanya, dapat
digunakan kepada kebaikan. Dia tidak buang masa percuma dengan perkara
yang melalaikan. Umurnya berkat, mungkin umurnya bertambah. Kalaupun
umurnya tidak bertambah, tetapi umur yang diberikan kepadanya itu akan
menambahkan pahala. Rezekinya berkat yakni rezeki yang tidak putus-putus
sekalipun tidak kaya, yang dapat digunakan untuk kebaikan dan dapat
menambahkan pahala.
Berkat pada anak-anaknya atau zuriat ertinya, anak-anak dan cucu cicit berjaya
menjadi anak-anak yang soleh, yang menjadi penyejuk mata hati. Berkat pada
isterinya atau suaminya, iaitu isteri tersebut atau suami itu soleh dan solehah,
yang dapat mengingat dan memimpinnya selamat di dunia dan di Akhirat. Berkat
pada sahabat handai dan jiran, ertinya mendapat sahabat yang baik-baik dan
ramai pula yang membantu perjuangannya untuk menegakkan kebenaran.
Berkat pada gurunya, iaitu dia mendapat guru yang soleh yang dapat memimpin
dan memandunya selamat di dunia dan Akhirat.
6. Amalan diterima
Amal ibadah orang yang bertaqwa diterima oleh Allah. Kalau begitu amal ibadah
orang [yg sekadar] Islam tidak diterima. Orang Islam [yg tidak bertaqwa] akan
masuk Neraka dulu. Oleh yang demikian, hanya amal ibadah orang yang bertaqwa
sahaja yang diterima oleh Allah.
Ini dijelaskan oleh Allah:
Maksudnya: "Sesungguhnya amal ibadah yang diterima Allah ialah dari
orang yang bertaqwa." (Al Maidah: 27)
Maksudnya, Allah hanya menerima sembahyang orang yang bertaqwa. Allah tidak
akan terima sembahyang orang yang sekadar Islam. Allah akan terima puasa
orang bertaqwa. Allah akan terima perjuangan orang yang bertaqwa. Allah tidak
akan terima perjuangan orang yg sekadar Islam sahaja tanpa taqwa. Allah akan
terima haji orang yang bertaqwa. Allah tidak akan terima haji orang Islam yang
tidak bertaqwa. Begitulah seterusnya berdasarkan ayat di atas tadi.
7. Amalannya diperbaiki
Amalan orang yang bertaqwa itu sentiasa dibaiki oleh Allah.
Sentiasa diperkemaskan oleh Allah daripada masa ke semasa. Ini jelas Allah
mengingatkan kepada kita:
Maksudnya:
"Wahai mereka yang beriman hendaklah kamu takut kepada Allah. Hendaklah
kamu memperkatakan kata-kata yang teguh; nescaya Allah akan membaiki
amalan-amalan kamu..." (Al Ahzab: 70-71)
Jadi orang-orang yang bertaqwa amalannya sentiasa dibaiki oleh Allah.
Sembahyangnya sentiasa dibaiki Allah. Begitu juga puasanya, bacaan Qurannya,
wiridnya dan perjuangannya sentiasa dibaiki. Apa sahaja bentuk kebaikan yang
dibuatnya sentiasa dibaiki oleh Allah dari masa ke semasa. Itulah jaminan Allah.
8. Dosa diampunkan
Dosanya diampunkan. Dalam ayat tadi juga ada sambungannya:
Maksudnya:
"Wahai mereka yang beriman, hendaklah kamu takut kepada Allah. Hendaklah
kamu memperkatakan kata-kata yang teguh; nescaya Allah akan membaiki
amalan-amalan kamu dan akan mengampun bagimu dosa-dosa kamu."
(Al Ahzab: 70-71)
Ertinya dosa-dosa orang-orang yang bertaqwa ini akan diampunkan. Namun
begitu orang Islam sekadarnya, dosanya tidak diampunkan oleh Allah. Sebab
itu orang Islam itu akan masuk Neraka dulu dan barulah ke Syurga.
Tegasnya, orang yang bertaqwa sahaja akan diampunkan dosanya oleh Allah SWT.
9. Dapat ilmu tanpa belajar
Diberi ilmu tanpa belajar. Yakni diberi ilmu terus jatuh pada hati. Memanglah ilmu
yang jatuh kepada hati, tidak perlu proses belajar.
Kalau ilmu yang jatuh pada akal, ia perlu melalui proses belajar yakni membaca,
mentelaah, kena berguru, kena bermuzakarah, kena berfikir dan merenung.
Barulah akan dapat ilmu itu.
Sedangkan ilmu yang jatuh pada hati, tidak diketahui sumbernya, tidak perlu
berfikir, mentelaah dan tanpa berguru. Ia terus terjatuh sahaja ke hati. Hati itu
sebagai wadahnya. Jadi orang yang bertaqwa ini diberi ilmu tanpa belajar.
Ini jelas Allah nyatakan dalam ayat Al Quran:
Maksudnya: "Bertaqwalah kepada Allah nescaya Allah akan mengajar kamu."
(Al Baqarah: 282)
Dapat ilmu daripada Allah tanpa perantaraan guru, tanpa perantaraan belajar.
Hal ini diperkuatkan oleh sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya:
"Barangsiapa yang mengamalkan ilmu yang dia tahu, nanti dia akan
dipusakakan ilmu yang dia tidak tahu." (Dikeluarkan oleh Abu Nuaim)
Apa sahaja ilmu yang dia tahu, diamalkan. Hasilnya nanti Allah akan beri ilmu
tanpa dia belajar. Ramai orang-orang soleh dan ulama yang soleh diberi ilmu laduni.
Itulah ilmu yang jatuh kepada hati yang juga dipanggil ilham.
Firman Allah Taala: Maksudnya: "Dan Kami ajarkan dia ilmu yang datang dari
dari sisi Kami." (Al Kahfi: 65 )
Ertinya orang yang bertaqwa itu akan diberi ilmu terus dari Allah
tanpa wasilah guru. Agar tidak terkeliru, perlulah diingat bahawa orang yang hendak
dapat ilmu laduni itu, dia mesti ada ilmu asas iaitu ilmu fardhu ain terlebih dahulu.
10. Terlepas dari tipu daya syaitan
Orang bertaqwa itu akan terlepas dari tipu daya syaitan. Dalam Al Quran ada
disebutkan tentang hal ini.
Firman Allah:
Maksudnya: "Sesungguhnya orang yang bertaqwa apabila mereka ditimpa
was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka
melihat kesalahan-kesalahan mereka." (Al A'raf: 201)
11. Terlepas dari tipu daya musuh
Orang bertaqwa juga lepas daripada tipu daya musuh lahir sama ada orang kafir
mahupun orang munafik.
Firman Allah:
Maksudnya: "Jika kamu bersabar dan bertaqwa, nescaya tipu daya mereka
sedikit pun tidak mendatangkan kemudharatan kepadamu. Sesungguhnya
Allah mengetahui segala apa yang mereka kerjakan." (Ali Imran: 120)
12. Terhindar dari Neraka
Orang bertaqwa terhindar daripada Neraka. Ertinya tentulah dia masuk Syurga
sebab di Akhirat tidak ada tiga tempat. Kalau terlepas daripada Neraka, bermakna
ke Syurgalah dia.
Firman Allah Taala:
Maksudnya: "Akan tetapi orang yang bertaqwa kepada Tuhannya, bagi
mereka Syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai, sedang mereka
kekal di dalamnya." (Ali Imran: 198)
Maksudnya: "Sesungguhnya orang yang bertaqwa itu berada dalam
Syurga dan (di dalamnya mengalir) mata air. (Dikatakan kepada mereka):
Masuklah ke dalamnya dengan sejahtera lagi aman." (Al Hijr: 45-46)
Maksudnya: "Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada hamba-hamba
Kami yang selalu bertaqwa." (Maryam: 63)
Inilah di antara keuntungan-keuntung an atau bonus yang diperolehi
oleh orang yang bertaqwa.
Kesemua itu tidak dapat dinilai dengan mata wang dunia kerana terlalu tinggi
nilainya. Ia didapatkan hasil daripada membersihkan hati, mujahadah bersungguh-
sungguh membuang sifat-sifat mazmumah dan menyuburkan sifat mahmudah
serta mengamalkan syariat yang lahir dan batin.
Kalau di dunia ini kita berebut-rebut untuk dapatkan bonus yang tidak ada nilai
di sisi Allah itu, mengapa kita tidak rebut bonus taqwa yang manfaatnya untuk dunia
dan Akhirat? Kalau tidak mahu bonus itu, orang tak beraakal namanya.
No comments:
Post a Comment